Service

Hoe vaak moet ik naar de garage?

Voor veel auto’s is de vuistregel: een kleine beurt na 15.000 km of een jaar en een grote beurt na 30.000 km of twee jaar.

Grote beurt, kleine beurt. Wat is het verschil?

De term ‘grote’ en ‘kleine’ beurt is een beetje achterhaald: steeds meer nieuwe auto’s hebben hun eigen onderhoudsschema’s en die verschillen per merk en type. Bij een traditionele kleine beurt ververst de monteur de olie,vervangt het filter en er wordt naar een aantal onderdelen gekeken zoals je remmen, uitlaat, accu en verlichting. Een grote beurt is grondiger: het koelsysteem en de wielophanging worden gecontroleerd, je remmen krijgen een schoonmaakbeurt en bougies, lucht- en brandstoffilters worden vervangen.

Is een jaarlijkse APK niet genoeg?

Zeker niet!! Bij een APK (Algemene Periodieke Keuring) wordt alleen gekeken of je auto aan de veiligheids- en milieueisen voldoet. Er wordt niet gecontroleerd op onderhoudspunten. Zo kunnen je remmen bijvoorbeeld uitstekend functioneren, terwijl de remvoering bijna is weggesleten. Dan komt je auto alsnog met versleten remmen door de keuring.

Hoezo een beurt? Ik rij maar 6000 km per jaar…

Juist als je weinig rijdt, kunnen bepaalde onderdelen gaan roesten. Je remschijven bijvoorbeeld, worden ‘schoon’ gehouden door je remblokken. Maar dan moet je wel regelmatig remmen. Ook bij weinig kilometers is het dus belangrijk om je auto te laten controleren.

Net een beurt gehad en toch pech!

Met goed onderhoud kun je het risico op pech verkleinen, maar voorkomen is onmogelijk. Sommige onderdelen worden op een vast moment vervangen (zoals je distributieriem), andere rij je ‘op’. Zo kan het altijd gebeuren dat onderweg je dynamo of startmotor de geest geeft. Indien u toch pech heeft kunt u een beroep doen op de gratis mobiliteitsservice. Bij elk onderhoud krijgt u een pasje waar het telefoon nummer op is vermeld.